هم اندیشی - اخبار و رویدادها
       
 لینک های سریع

هم اندیشی «تعلیم و تربیت و سبک زندگی اسلامی در مدرسه» در دانشگاه امام صادق(علیه السلام) – پردیس خواهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پردیس، این برنامه با قرائت پیام ریاست پردیس خواهران توسط دبیر علمی هم اندیشی آغاز شد.

در پیام ایشان ضمن تسلیت ایام فاطمیه آمده است:  این ایام فرصت مغتنمی است برای تأمل در حیات بزرگ بانویی که بهانۀ خلقت بوده و سراسر وجود و زندگیش ترجمان عبودیت و ربوبیت و اوج حیات طیبه حوریه انسیه‏ای که در اوج احساس و عاطفه، معیشت مدبرانه در نهاد خانواده را در نقش مادر و فرزند و همسر به تجسم کشید و کلام همسرش امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) «نعم العون علی طاعه الله»، برترین تفسیر این وجود و صبوری و دلسوزی او در تربیت فرزندان و هدایت است. در اوج توصیف پدر بزرگوارش با نام «فاطمه» تبلور یافت و صداقت و طهارتش، او را الگویی ساخت تا نهاد خانواده اش را در سایه سار این صفت، به نهاد مقدسی برای رشد پاکترین نسل‏ها مبدل سازد.  

در همین راستا با توجه به اهمیت امر تعلیم و تربیت در رسالت تمامی انبیا و نقش آن در سبک زندگی انسان ها و تأکید ویژۀ قرآن و اهل بیت (علیهم السلام)، پرداختن به چنین موضوعی بی‏َشک در مرحلۀ اول بر دوش نهادهای آموزش و پرورشی جامعه است. بهره‏مندی از منابع گرانقدر دینی و فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دربارۀ سبک زندگی اسلامی می تواند نقشۀ راه مناسب و مطلوبی را در دستیابی به سبک زندگی اسلامی فراهم ساخته و موجبات ارتقای مهارت های فردی و اجتماعی دانش آموزان و فرزندان این مرز و بوم در این برهۀ حساس کشور باشد.

از این رو هم اندیشی ملی «تعلیم و تربیت و سبک زندگی اسلامی در مدرسه» فرصت مغتنمی است تا ضمن تجلیل از خادمان و افتخار آفرینان این حوزه، با اهتمام به مسائل و چالش های پیش رو بتوان به آسیب شناسی در این حوزه و ترسیم افق آیندۀ زندگی اسلامی ایرانی اهتمام ورزید.

در ادامه مهدیه مهدوی کنی دبیر علمی هم اندیشی، ایام سوگواری بانو صدیقه طاهره فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را تسلیت و تعزیت گفته و افزود: ضمن تجلیل هفته تعلیم و تربیت و خادمان این عرصه، بی شک در عرصۀ تعلیم و تعلم کشور و جامعۀ اسلامی، گریزی از تعامل جدی آموزشی و پژوهشی در نهاد بزرگ علمی کشور یعنی مدرسه و دانشگاه نیست. بیشتر فارغ التحصیلان در ادامۀ مسیر تکامل و شکوفایی خود، دانشگاه را انتخاب می کنند و به دنبال دستیابی به تخصص و مهارتی جدی هستند. امید و پویایی جامعه نیز در گرو پیشرفت و تعالی دانشگاه و دانشگاهیان است و از سوی دیگر سهم زیادی از پیشرفت و تحول جامعه در عرصۀ تعلیم و تربیت مدیون آموزش و پرورش و آموزش عالی است.

دانشگاه امام صادق(علیه السلام) در پی رسالت خود و در پی اجرای منویات رهبری که دانشگاه اسلامی را در جامعه خنثی ندیده و فعال و اثرگذار می دانند بر آن شد تا یکی از مهم ترین اولویت های جامعۀ اسلامی ایران را مدنظر قرار داده و با همفکری مدیران و مسئولان امر آموزش و پرورش به طرحی نو در این زمینه اقدام نماید.

در پایان یاد و نام فقیه بصیر، استاد بزرگ اخلاق، ریاست فقیه دانشگاه امام صادق(علیه السلام) را گرامی داشته و با کلامی از ایشان سخن خود را به پایان می رسانم: هر کس برای خدا کار کند، خداوند نیز به او توفیق می دهد: «من کان لله کان الله له؛ پس برای خدا باشیم تا خدا نیز با ما باشد.» البته خداوند ذوابعاد است در عین حال می تواند از آن همه باشد، بنابراین اگر می خواهید خداوند با شما باشد برای خدا کار کنید.

دبیر علمی هم اندیشی در ادامه به ارائۀ گزارشی از روند دبیرخانه پرداخت و گفت: کلیه مقاله های ارسالی به دبیرخانه توسط داوران حوزۀ تعلیم و تربیت مورد ارزیابی قرار گرفت و سه مقاله به صورت سخنرانی و 5 مقاله نیز به صورت پوستر پذیرفته شد.

اولین سخنران این برنامه، دکتر نرگس سجادیه، استادیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران، به حوزۀ مشاوره در نظام آموزش و پرورش پرداخت و گفت: تمامی معلمان و مربیان علاوه بر آموزش دانش آموزان، در تربیت و رشد اخلاقی ایشان سهیم اند اما یکی از موثرترین افراد در این نظام، مشاوران هستند.

متخصصان متعهد و امینی که با شناسایی استعدادها و نقاط ضعف دانش آموزان، ذهن و دل آنان را برای فراگیری اطلاعات و آموزش علوم آماده کرده و با حفظ سلامت روان وی موجبات ترقی علمی و اجتماعی او را فراهم می سازند.

دکتر سجادیه افزود: آموزه های دلسوزانۀ مشاوران و پیگیری درمان مشکلات و روش های تقویت توانمندی دانش آموزان، یکی از مهم ترین عملکردهای مدرسه و مسئولان آموزش و پرورش است. بومی سازی روش های مشاوره، یکی از امور مهم در ایفای نقش موثر ایشان است. مشاوره فرایندی جمعی و گروهی بوده که مستلزم هماهنگی، همکاری و حمایت مثلث خانواده، مدرسه و مشاوران یا به تعبیری عوامل برونی و درونی مدرسه است.

سپس دکتر علیرضا صادق زاده، استادیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس به سخنرانی دربارۀ حیات طیبه پرداخت و گفت: دستیابی به حیات طیبه، محور و کلیدواژۀ اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. حیات طیبه، مفهومی بسیار بلند و در عین حال در دسترس است که به شکل مطلوبی از زندگی براساس آنچه خدا می خواهد اشاره دارد. باید شرایطی فراهم شود تا دانش آموزان به مراتبی از این حیات طیبه دسترسی پیدا کنند. در آموزش و پرورش تمامی موارد براساس سرفصل های آموزش طراحی شده و موفقیت نیز با همین معیار و ملاک سنجیده می شود. سند تحول بنیادین، این مسئله را مطرح می کند که باید مفاد نظام آموزشی وارداتی تغییر کند و مبانی بومی، جایگزین آن شود. نگاه آموزش و پرورش به علوم و دانش تعلیمی باید تعالی دانش آموزان در فهم قرآن و فراگیری حکمت باشد.

سخنران سوم هم اندیشی، دکتر محسن رفیعی، استادیار و مدیرگروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان پردیس قم بود که به بازخوانی سبک زندگی ایرانی - اسلامی  بر اساس تعلیم و تربیت در مدرسه با تاکید بر نقش تربیت معلم پرداخت و گفت: در فضای تعلیم و تربیت، انواع علم که شامل علم مطبوع و علم مسموع است باید در سه حیطۀ رسمی، نیمه رسمی وغیر رسمی تعلیم و تربیت به دست آید. میان این دو، باید هماهنگی باشد اگر با هم همراه نباشند، فایده ای بر آنها مترتب نخواهد بود و چه بسا زیانبار هم باشند. «سبک زندگی» نیز هیئت ترکیبی – و نه یکان یکان – از آداب و رفتارهای – به ظاهر – ساده در زندگانی فردی و اجتماعی هر شخص است که وقتی به صورت یکپارچه نگریسته می شود، بیانگر سبک زندگی وی است.

دکتر رفیعی افزود: هدف تمدن نوین اسلامی «پیشرفت همه جانبه» است که دریچۀ ورود به این تمدن نوین، سبک زندگی، آن هم از مسیر تعلیم و تربیت در خانواده و مدرسه و با نقش بی بدیل تربیت معلم است. بر اساس افق بلند امام خمینی (ره) و معماری های رهبر فرزانه انقلاب، ایران اسلامی باید به عنوان یک الگو و مرجع علمی در جهان شناخته شود.

در ادامه، دکتر عزت الله کلانتری خاندانی از استان کرمان به ارائۀ مقالۀ خود با عنوان تاثیر سبک زندگی اسلامی بر سبک یادگیری و محمد نبی زاده بابکی از استان اصفهان و دکتر اسد الله زنگویی از استان خراسان با عنوان بررسی آسیب‌های فضای مجازی بر تعلیم و تربیت و ارائۀ راهکارهای ایجاد فضای مجازی پاک در مدارس در راستای سبک زندگی اسلامی پرداختند.

در انتهای برنامه نیز از مدیران مدارس برتر و صاحبان مقاله های برگزیده به شرح زیر تقدیر به عمل آمد:

در بخش مقاله های پذیرفته شده برای سخنرانی:

  1. دکتر عزت الله کلانتری خاندانی از استان کرمان برای مقالۀ تاثیر سبک زندگی اسلامی بر سبک یادگیری 
  2. محمد نبی زاده بابکی از استان اصفهان و دکتر اسد الله زنگویی از استان خراسان برای مقالۀ بررسی آسیب‌های فضای مجازی بر تعلیم و تربیت و ارائه راهکارهای ایجاد فضای مجازی پاک در مدارس در راستای سبک زندگی اسلامی
  3. مریم و زهرا سهرابی رنانی از استان اصفهان برای مقالۀ توانمند سازی دانش آموزان در پیشبرد سبک زندگی اسلامی

در بخش مقاله های پذیرفته شده به صورت ارائه پوستر:

  1. پرستو نقدی از استان البرز برای مقالۀ فرهنگ سازی استفاده از فضای مجازی در مدارس در راستای سبک زندگی اسلامی
  2. زهرا کاظمی مجد، امیرحسین حیدری، زینب صفری و سید حسین دانشگر به ترتیب از استان اصفهان، خراسان جنوبی و ایلام برای مقالۀ توانمندسازی دانش آموزان در پیشبرد سبک زندگی اسلامی
  3. دکتر مریم عباسی از استان فارس برای مقالۀ عوامل فقر معنوی در دانش آموزان و اقتضائات ترویج سبک زندگی اسلامی در دانشگاه فرهنگیان
  4. پریسا کیهان زاده، فریبا صالحی و نسرین قیصری رودبالی از استان بوشهر برای مقالۀ اقتضائات ترویج سبک زندگی اسلامی در تربیت معلم
  5. حمیدرضا علیزاده از استان اردبیل برای مقالۀ نقش مدارس در فرهنگ سازی استفاده صحیح از فضای مجازی در راستای سبک زندگی اسلامی

همچنین نمایشگاهی از کتاب ها و نرم افزارهای حوزه تعلیم و تربیت در سالن جنبی هم اندیشی برگزار شد و مورد استقبال مدعوین قرار گرفت.

 

  

  

            

     

    

     

24 اسفند 1394